Dankzij nieuwe tool biedt Life Terra nog meer transparantie

Life Terra heeft een duidelijke missie: 500 miljoen nieuwe bomen voor Europa. En geografie speelt daar natuurlijk een belangrijke rol. Waar plant je die bomen dan, en met welk effect? Dankzij de donatie van de Geo Impact Stichting kan Life Terra inzichtelijk maken hoe de situatie was voordat er bomen werden geplant, en welke impact zij maken door het planten van deze bomen op bepaalde locaties. We spraken met Tiago de Santana (Technology Manager bij Life Terra) via een videoverbinding tussen Nederland en Barcelona om de impact te bespreken van de donatie.

Dit doet Life Terra

Life Terra is één van Europa’s grootste klimaatactie-initiatieven. Hun missie is om mensen in staat te stellen impactvolle klimaatactie te ondernemen door het planten van bomen te faciliteren, toekomstige generaties op te leiden en technologie voor boommonitoring te ontwikkelen. Tiago: “We organiseren verschillende zaken rondom het bomen planten in Europa, zoals plant evenementen en het ophalen van donaties hiervoor”. Life Terra kwam in aanraking met een geografisch informatie systeem door een voormalig medewerker, wat diegene voornamelijk inzette als survey tool die daarna locaties op de kaart kon plotten. Het nieuwe project waarvoor Life Terra subsidie heeft gekregen richt zich voornamelijk op het in kaart brengen van een vorige en nieuwe situatie.

Monitoring tool

Tiago: “We hebben een monitoring tool ontwikkeld waardoor we een soort timeline kunnen maken van de situatie zoals die was in het verleden, en de situatie zoals die nu is na het plaatsen van bomen. Dit doen we door middel van GIS waarbij luchtfoto’s van het verleden en heden worden toegevoegd. Belangrijk is dat dit recente foto’s zijn. Het Life Terra platform is pas 4 jaar live en we willen onze impact zichtbaar maken. Op dit moment focussen we op onze projecten in Nederland, maar we hebben de ambitie om dit uit te breiden naar de rest van de landen waar we actief zijn.”

Transparantie bieden

Eén van de belangrijkste redenen om deze tool in te gaan zetten is om meer zichtbaarheid te bieden aan mensen die hebben meegewerkt aan het planten van bomen, bijvoorbeeld donateurs. Tiago: “We werken aan meer dan 1.000 aanplantlocaties. Het is momenteel nog niet haalbaar om overal bij aanwezig te zijn en overal goede kwaliteit foto’s van te nemen, plus deze te onderhouden en de mogelijkheid te bieden om na zoveel jaar nog een keer de locatie te bezoeken. Dankzij de monitoring tool en het gebruik van luchtfoto’s kunnen we het inzicht en de voortgang monitoren en hiermee transparantie bieden aan onze donateurs. Daarnaast biedt het Life Terra platform ook de mogelijkheid om aan te geven welke bomen er zijn geplant, hoeveel mensen eraan hebben deelgenomen e.d. Alles op één plek dus, wel zo transparant en eenvoudig.”

Foto’s zijn eigendom van Life Terra en gebruikt met toestemming.

De donatie van de Geo Impact Stichting draagt bij aan:

• Het maken van een web app met een optie om terug in de tijd te gaan, om zo aan te tonen wat de impact is van het planten van bomen in de huidige situatie.

• Het bieden van transparantie aan verschillende belanghebbenden en de voortgang bewijsmateriaal te leveren van het boomplant project.

• Het beschikbaar stellen van luchtfoto’s in Nederland voor de web app.