Dankzij GIS biedt Stichting ANEMOON betere inzichten in bescherming en behoud van de Nederlandse mariene flora en fauna

Nederland heeft een rijkelijk kustgebied met een ontelbaar aantal organismen en dieren. Stichting ANEMOON beschermt en behoudt deze mariene flora en fauna en brengt het in kaart. Dankzij de donatie van de Geo Impact Stichting kan Nina Leestemaker, analist bij Stichting ANEMOON, haar belangrijke werk voortzetten.

Dit doet Stichting ANEMOON

Stichting ANEMOON is dé organisatie voor duikers, strandwaarnemers en andere vrijwilligers die onderzoek doen naar de Nederlandse mariene flora en fauna en naar land- en zoetwaterweekdieren. Zij hebben als missie om bij te dragen aan de bescherming en het behoud daarvan. Dit doen zij door het verzamelen en analyseren van waarnemingen en door het vergroten van de belangstelling, de kennis en de waardering voor de onderwaternatuur.

Nina vertelt: “De stichting is opgericht in 1993 en bestaat inmiddels meer dan 30 jaar, maar het systematisch verzamelen van data was al in 1977 begonnen. Sinds de oprichting is het onderzoek sterk uitgebreid en hebben honderden vrijwilligers voor ons waarnemingen gedaan. Denk aan vrijwilligers die op het strand data verzamelen. Op die manier komen we te weten welke soorten er aanspoelen en in welke aantallen. Maar ook hebben we vrijwillige duikers en snorkelaars die meewerken aan o.a. het project Monitoringproject Onderwater Oever, afgekort MOO. Zij krijgen de opdracht om onderwater op bepaalde soorten te letten en geven later aan hoeveel zij er ongeveer zagen (denk aan 0-10, 10-100 enzovoorts). Met al deze onderzoeken dragen vrijwilligers bij aan het opbouwen van kennis over de onderwaternatuur, zodat deze beter kan worden beheerd en beschermd.”

De kaart vertelt het verhaal

Nadat de duikers en de schouwers op het strand data hebben verzameld, komt Nina in actie. “Vanuit de verschillende projecten krijg ik veel data binnen. Maar niet alle data is direct bruikbaar. Zo is er bijvoorbeeld een statistische correctie nodig om data uit het project MOO te corrigeren voor waarnemersinspanning. Wordt er bijvoorbeeld veel gedoken op 1 plek? Of is er meer gedoken in de zomerperiode dan in de winterperiode? Zonder correctie zou de data een vertekend beeld geven. Die correctie voer ik dus eerst uit”.

“Daarna probeer ik de data inzichtelijk te maken. Na de correctie heb ik de locatiedata die we in kaart brengen, dat doen we in QGIS. Een kaart vertelt een verhaal en iedereen begrijpt die taal. Dat is het doel van mijn werk, de kennis en bewondering van het onderwaterleven overbrengen op andere mensen. Met een mooie kaart verbinden we en spreekt het meer aan bij geïnteresseerden. Zo kan ik me echt voorstellen dat geïnteresseerden naar een bepaalde plek toe gaan, nadat ze op onze kaarten hebben gezien wat daar aan flora en fauna zit.”

Impact door middel van de kaart

Nina vervolgt: “Ik denk dat het heel belangrijk is dat we doorgaan met het maken van kaarten. Zowel met data en kaarten over de huidige situatie, maar ook over historische data. Is er nu bijvoorbeeld meer of minder biodiversiteit? Het liefst maak ik daar interactieve kaarten voor, zodat echt duidelijk wordt hoeveel impact we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Dankzij de donatie van de Geo Impact Stichting kunnen we dat werk nu uitvoeren zodat we nog meer mensen enthousiast en bewust kunnen maken over de mariene flora en fauna”.

Foto’s zijn eigendom van stichting ANEMOON en Nina Leestemaker en gebruikt met toestemming.

De donatie van de Geo Impact Stichting draagt bij aan:

• Het werk van Nina kostendekkend maken, zodat zij haar werk kan voortzetten

• Inzichtelijk maken waar de Nederlandse mariene flora en fauna zich bevindt en hoe dit ontwikkeld

• Het verbinden van geïnteresseerden en vrijwilligers door middel van een kaart.