Het Veteranen Search Team kan nog beter zoeken en rapporteren ten tijde van een vermissing

Locatie en geografie zijn essentieel bij een vermissing. Het Veteranen Search Team helpt bij deze vermissingen. Dankzij de donatie van de Geo Impact Stichting kunnen zij de politie nog beter bij staan. We spraken met Bas Ooink van Blue Team Intelligence en vrijwilliger van het Veteranen Search Team.

Bas Ooink is als militair eind 2018 begonnen als vrijwilliger bij VST, toen werkte hij nog als geospatial analyst bij een inlichtingeneenheid. Hij gebruikte zijn kennis om meer aan de voorkant van een search te betekenen voor VST. “Toen ik mijn eigen bedrijf begon, Blue Team Intelligence, heb ik de geografische tool gebouwd die communiceert tijdens een search tussen de commandopost en de vrijwilligers die zoeken in het veld.”

Dit doet het Veteranen Search Team

Het doel van het Veteranen Search Team (VST) is een actieve bijdrage leveren tijdens zoekacties naar vermiste personen en/of goederen onder leiding van de Politie. Het VST is een stichting in stand gehouden door Veteranen, oud Politiemedewerkers en overige geüniformeerde beroepen. Allen op vrijwillige basis.

Het VST wordt bijgestaan door ongeveer 2.700 vrijwilligers. In 2023 zijn zij 130 keer ingezet door de politie in heel Nederland, dat is ruim twee keer per week. Zij zijn in staat om in heel Nederland binnen twee uur 100 man ter beschikking te stellen.

Bas vertelt: “Het VST gebruikt een geografisch informatiestysteem (GIS) in meerdere fases: inlichtingen en planning, tijdens een zoektocht en in evaluatie naar politie.

In de voorbereidende fase van inlichtingen en planningen krijgen wij informatie over de vermissing en de persoon, en op basis daarvan duiden wij een gebied aan waar de persoon zich mogelijk bevindt. Dat noemen we een zoekgebied. We gebruiken GIS om het zoekgebied in te delen voor de verschillende teams. Je houdt hierbij ook rekening met het terrein, zijn er bijvoorbeeld hellingshoeken of ligt er een sloot? Dat heeft invloed op het zoekgebied.

Tijdens de zoektocht gebruiken we GIS als communicatiemiddel. We stellen een commandopost op waar alle informatie naar toe wordt gestuurd. De teams in het veld hebben een veldwerkapplicatie waarmee zij hun locatie en bevindingen doorgeven. Zo kan de commandopost real-time zien waar de teams zich bevinden, wat ze hebben gevonden.

Als laatste gebruiken we GIS als dossiervorming, zodat we alle gelogde data en gemaakte kaarten kunnen overdragen aan de politie.

Kortom, we kunnen dankzij GIS snel en efficiënt zoeken, maar ook uitgebreid verslag leggen van onze bevindingen”.

Verbeteren en uitbreiden van de tool dankzij de donatie

Bas is erg blij met de donatie aan het VST. “Dankzij de donatie van de Geo Impact Stichting zijn wij bereid om de tool die we gebruiken te verbeteren en uit te breiden. Ten eerste gaan we de donatie gebruiken om meer licenties in te kopen voor de GIS tool die wij gebruiken, zodat we duidelijker in beeld hebben waar de search teams zich bevinden. Voorheen had alleen de groepscommandant in elk team in het veld een veldwerkapplicatie, nu krijgen meerdere zoekers in het team de applicatie ook. Je moet je voorstellen dat deze teams in een linie lopen. Allebei de uiterste personen van de linie krijgen nu een veldwerkapplicatie. Hiermee geven zij hun locatie en bevindingen door aan de commandopost, wat een duidelijker beeld geeft van het afgezochte gebied.

Op den duur willen we onze tool uitbreiden naar andere belanghebbenden, zoals de politiehelikopter die vaak meezoekt in het gebied. Ook willen we betere analysevormen zodat we nog beter kunnen rapporteren aan de politie, betere mogelijkheden om de surface-area te berekenen, live footage van de drone in het systeem te kunnen integreren, en alles samen kunnen brengen in één applicatie en kaart voor een helder overzicht.”

Een stichting voor andere stichtingen

Bas is erg blij met de donatie en de stappen die het Veteranen Search Team hiermee kan zetten. “Wat goed dat er een stichting bestaat die het voor andere stichtingen mogelijk haalt om geografie bereikbaar te maken. Geografie is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij de oplossingen, terwijl ik van mening ben dat het altijd een onderdeel is. De Geo Impact Stichting biedt je een mogelijkheid om er kennis mee te maken en je te helpen de doelstellingen van jouw stichting te behalen”.

Foto’s zijn eigendom van Esri Nederland B.V. en met toestemming gebruikt.

De donatie van de Geo Impact Stichting draagt bij aan:

• Extra licenties voor het geografisch systeem dat zij gebruiken, zodat er inzichtelijker wordt waar in het veld de search teams zich bevinden.

• Andere belanghebbenden ook de mogelijkheid geven om de tool in te zien, zoals de politiehelikopter

• Het verbeteren van de tool aan de achterkant (script)

• Verbeteren van het gebruik van de tool

• Betere analysevormen in hun GIS systeem, zodat ze beter kunnen rapporteren aan de politie.

• Alles samenbrengen in 1 GIS systeem, zodat alles op 1 plek centraal staat.